SOSTAC-gids voor marketingplanningsmodellen

Wat is het SOSTAC®-marketingplanningsmodel van PR Smith, wat is het RACE-groeisysteem en hoe gebruik je ze om meer klanten te winnen?

Als je PR Smith’s niet kent SOSTAC®-model, is het de moeite waard om te weten of u betrokken bent bij het plannen van marketingstrategieën of -campagnes. SOSTAC® werd verkozen tot het derde meest populaire model in de CIM-enquête over marketingmodellen, omdat het gemakkelijk te onthouden is en het gemakkelijk maakt om plannen voor verschillende planningsactiviteiten te structureren.

Dus of u nu een algemene marketing- of digitale marketingstrategie maakt of individuele kanaaltactieken zoals SEO of e-mailmarketing verbetert, SOSTAC® is uw vriend. In dit artikel zullen we het hebben over het toepassen van het SOSTAC®-planningsmodel op uw marketingstrategie, met het RACE Growth System.

Wat is SOSTAC®?

SOSTAC® is een planningsmodel, oorspronkelijk ontwikkeld in de jaren negentig om te helpen bij marketingplanning door PR Smith, mijn co-auteur van Emarketing Excellence.

SOSTAC® staat voor:

  • Situatie – waar zijn we nu?
  • Doelstellingen – waar willen we zijn?
  • Strategie – hoe komen we daar?
  • Tactiek – hoe komen we daar precies?
  • Actie – wat is ons plan?
  • Controle – zijn we daar aangekomen?

We hebben naar deze benadering verwezen bij het maken van onze planningssjabloon voor digitale marketing en ik heb het ook in mijn boeken gebruikt om het toe te passen op de kernaspecten van digitale marketing. Je ziet dat het een logische volgorde geeft voor het aanpakken van je plan (met iteraties) en je moet het ook gebruiken om je processen kritisch te beoordelen.

Via SOSTAC® en het RACE Growth System kunt u bijvoorbeeld vragen:

  • Waar ben je misschien zwak in?
  • Maken we geen goede situatieanalyse?
  • Zijn onze doelstellingen SMART?
  • Hebben we een passende strategie? Tactiek?
  • Beheersen we de prestaties met behulp van analyses?

Een infographic die SOSTAC® toepast op digitale marketing

In 2012 werkte ik met Paul en de ontwerpers van First 10 aan een nieuwe SOSTAC®-infographic, waarin de belangrijkste kwesties worden samengevat die in elke fase moeten worden overwogen bij het ontwikkelen van digitale marketingplannen.

sostac-marketing-groeiwiel-550x614

Ons RACE-groeisysteem is ontworpen om u te helpen snel een marketingplan van 90 dagen op te stellen en uit te voeren met behulp van het RACE-raamwerk. Met behulp van een eenvoudig proces in drie stappen identificeert u de kansen, strategieën en acties die uw bedrijf kunnen laten groeien.

Creëer uw 90-dagenplan met het RACE Growth System

Download vandaag nog uw gratis RACE Growth System-gids en ontgrendel ons driestappenplan van kansen, strategie en actie om uw bedrijf te laten groeien.

Gids downloaden

Hoe SOSTAC® te gebruiken

Ik denk dat SOSTAC® populair is geworden omdat het eenvoudig en gemakkelijk te onthouden is en alle belangrijke zaken dekt die je nodig hebt in een marketingplan of businessplan. Wanneer u SOSTAC® en het RACE Growth System samen toepast, kunt u uw marketingplan beoordelen en een datagestuurde strategie creëren om meer klanten te winnen.

Meer tips voor het gebruik van SOSTAC ®

Hier zijn enkele tips voor het gebruik van SOSTAC ® op basis van mijn ervaring met het toepassen in bedrijven en het zien hoe studenten het toepassen in opdrachten.

We hebben ook een voorbeeld van een SOSTAC ® -plan voor zakelijke leden beschikbaar in Word, zodat leden hun abonnement kunnen bijwerken.

marketinglevenscyclus

1. Gebruik SOSTAC ® om uw proces te bekijken

Voordat ik ga kijken hoe je SOSTAC ® bij elke stap toepast om een ​​marketingplan op te stellen, is mijn eerste tip om het te gebruiken om je planningsproces te herzien en hoe je je marketing beheert.

Stel jezelf kritisch de vraag naar de activiteiten waar jij persoonlijk en je organisatie goed in bent. Misschien besteed je te veel of te weinig tijd aan het bekijken van de situatie. Misschien ben je niet zo goed in het stellen van SMART-doelen, of het ontwikkelen van strategieën om ze te ondersteunen, of de controlefase om te beoordelen hoe effectief je strategieën en tactieken zijn en ze aan te passen?

2. Zorg voor de juiste balans in SOSTAC ®

Vaak wordt er binnen een plan te veel tijd besteed aan analyse en te weinig aan het bepalen van de strategieën. Ik zou ook zeggen dat het voor een studentenopdracht het beste is om relatief kort naar AC te verwijzen en ze in andere secties op te nemen.

Dus als vuistregel kan uw inhoudsbalans er als volgt uitzien:

S (20%) O (5%) S (45%) T (30%) = 100%

3. Vat uw situatie samen in een TOWs-matrixvorm van SWOT

Om focus te geven aan je situatieanalyse raad ik de zogenaamde TOWs-vorm van SWOT-analyse aan. Dit helpt bij het integreren van SWOT met strategie.

SLEPEN Matrix

4. Maak uw doelen SMART en koppel ze aan uw analyse-/controleproces

Omdat digitale marketing zo meetbaar is, is het logisch om zo specifiek mogelijk te zijn over je doelen door een trechterconversiemodel te ontwikkelen. U moet ook specifieke doelen instellen in Google Analytics.

Maar het is de moeite waard om na te denken over het volledige scala aan doelen dat door de 5S’s wordt aangegeven.

5. Integreer de verschillende elementen van je SWOT

Vaak is er geen goede flow met betrekking tot secties in een plan. Om dit te helpen raad ik aan om je hele SOSTAC ® -plan samen te vatten in een tabel die strategieën, situatie, doelstellingen en tactieken integreert.

Tot slot, als je moeite hebt om buy-in te krijgen voor het integreren van je digitale marketing, mis dan mijn blog niet over 10 redenen waarom je een digitale marketingstrategie nodig hebt, die meer informatie bevat over digitale transformatie, ontwikkeling en ons populaire RACE-groeisysteem .

2022 RACE-diagram

Ontdek hoe het RACE Growth System u kan helpen bij het plannen, beheren en optimaliseren van uw marketing. Download vandaag nog uw gratis exemplaar om aan de slag te gaan.

Creëer uw 90-dagenplan met het RACE Growth System

Download vandaag nog uw gratis RACE Growth System-gids en ontgrendel ons driestappenplan van kansen, strategie en actie om uw bedrijf te laten groeien.

Gids downloaden

Referentie:

PR Smit (2011) de SOSTAC ® Gids – voor het schrijven van het perfecte plan door PR Smith (2011), uitgegeven door www.prsmith.org en verkrijgbaar bij Amazone.

Leave a Reply