Hoe u het beste CDP (Customer Data Platform) kiest in 2022
Wat is een Purchaser Information System (CDP)?
Een Purchaser Data Platform is een softwaresysteem waarmee u uw klantgegevens in excess of alle kanalen kunt verenigen. Het houdt ook gegevens georganiseerd en maakt het beschikbaar voor marketeers om verschillende zakelijke doelen te bereiken. Maar hoe kies je het beste klantdataplatform? Wat zijn de voordelen van beleggen in een?
Kortom, satisfied uniforme gegevens kunt u uw klanten op een dieper niveau leren kennen om hen gepersonaliseerde ervaringen te bieden. Als gevolg hiervan kunnen CDP’s klantloyaliteit opbouwen en klantrelaties verbeteren.
De belangrijkste doelen van CDP’s:
- Uniform klantbeeld: 360-graden zichtbaarheid op basis van gedragsgegevens van de klant by using verschillende kanalen.
- Segmentatie: groeperen en targeten van klanten op een geïndividualiseerde manier.
- Analyseren: inzicht in klantgegevens bieden aan verschillende onderdelen van uw bedrijf.
- Adverteren: het stimuleren van advertentiecampagnes doorway middel van voorspellende segmentatiecapaciteiten, waardoor de Return On Advert Shell out (ROAS) aanzienlijk wordt verbeterd.
- Realtime personalisatie: het leveren van zeer relevante, gepersonaliseerde klantreizen in realtime via alle kanalen.
- Verbeter uw CRM (software program voor klantrelatiebeheer): Biedt een enkel, geconsolideerd overzicht van klantgegevens in één centraal datawarehouse.
CDP-componenten
CDP is een belangrijk onderdeel van uw details-infrastructuur. Het onderhoudt en verwerkt uw meest waardevolle activa, klantgegevens. Als gevolg hiervan overwegen veel bedrijven om een CDP-oplossing op maat te bouwen. Voordat we echter ingaan op het bouwen of kopen van een CDP, laten we eens kijken naar de 5 componenten van een CDP:
- Gegevensconnectoren
- Profiel unificatie
- Segmentatie
- Publieksactivatie
- Analytics
Gegevensverbindingen
Om een uniform klantprofiel op te bouwen en een omnichannel-ervaring te bieden, moeten CDP’s in staat zijn om very first-get together en 3rd-get together knowledge, on-line en offline information te verzamelen, evenals gebruik te maken van andere databronnen zoals mobiele apps, web sites, OTT-apparaten , systemen en applicaties, via indigenous SDK’s, API-verbindingen en webhooks.
Het leveren van een consistente klantervaring, gepersonaliseerde aanbevelingen en op maat gemaakte berichten vereisen immers verschillende soorten gegevens. Bovendien hebben klanten veel digitale contactpunten en paden om uw product te kopen.
Stel dat u klanten heeft die by means of verschillende kanalen producten van u kopen (multi-channel customers). Anderzijds zijn er klanten die het click on and collect-product hebben geadopteerd (hybride buyers). Helaas zijn deze gegevens verspreid more than meerdere kanalen en zijn ze moeilijk te verzamelen, te organiseren en te verenigen.
Daarom is het belangrijk om gegevensconnectoren te hebben om u te helpen gegevens uit verschillende bronnen in realtime te verzamelen.
Dit zijn de belangrijkste vragen die u moet stellen bij het evalueren van dit onderdeel:

Profiel unificatie
Zodra al uw gegevens in het platform zijn opgenomen, moeten ze worden gekoppeld om unieke klantprofielen te bouwen die gemakkelijk toegankelijk zijn vanuit een gebruikersinterface. Dit kan nu programmatisch worden gedaan met behulp van een Rest API. Deze profielen moeten gebeurtenissen, attributen, apparaatinformatie, gebruikerstoestemming en meer bevatten.
Aangezien u op meerdere betrokkenheidskanalen werkt, volgt u gebruikers fulfilled verschillende soorten identiteiten (identifiers). Alle gebruikersgebeurtenissen moeten echter worden verenigd satisfied de respectieve klantprofielen. Opmerking: klantprofielen komen in gevaar als de opgenomen gegevens niet nauwkeurig of consistent zijn.
Dit zijn de belangrijkste vragen die u moet stellen bij het evalueren van dit onderdeel:

Segmentatie
Een van de belangrijkste functies van Shopper Facts Platforms, vooral voor marketingteams, is gecentraliseerde doelgroepsegmentatie. Een CDP moet segmentatiemogelijkheden bieden binnen de gebruikersinterface (UI). Deze moeten het voor niet-technische gebruikers gemakkelijk maken om doelgroepsegmenten samen te stellen met alle klantgerelateerde gegevens die u heeft verzameld.
Het ontwikkelen van een segmentatie-engine kan ingewikkeld worden bij het bouwen van uw eigen CDP. Naarmate gegevens nauwkeuriger worden, wordt segmentatie ook veel nauwkeuriger. En een nauwkeuriger segmentatie zoals RFM-segmenten en tactische segmenten zoals ‘Alle vrouwelijke consumers die in de afgelopen 14 dagen een rode jurk hebben gekocht’ wordt een integraal onderdeel van uw targetingstrategie.
Dit zijn de belangrijkste vragen die u moet stellen bij het evalueren van dit onderdeel:

Publieksactivatie
Zodra u uw segmenten gereed heeft, moet u deze doelgroepgegevens gebruiken doorway ze op meerdere kanalen te activeren. Integratiekoppelingen van derden maken het mogelijk om de klantgegevens uit het CDP te halen. De verbindingen die een CDP heeft, evenals het kind integratie dat voor elke verbinding is gebouwd, zijn afhankelijk van de gebruiksscenario’s van het CDP. Om je publiek by way of verschillende kanalen in realtime te activeren, heb je respectievelijke API’s nodig.
Dit zijn de belangrijkste vragen die u moet stellen bij het evalueren van dit onderdeel:

Het is belangrijk om rekening te houden met de integratiebehoeften voor verschillende kanalen in de loop van de tijd. Hierbij moet je voor de volgende zaken zorgen:

Analytics
Als je eenmaal je publiek hebt betrokken, is het cruciaal voor je uitgaande marketinginspanningen. Het is van cruciaal belang om klantinzichten te krijgen om te begrijpen hoe ze zich zullen gedragen. Als u dit doet, kunt u op het juiste instant fulfilled de juiste boodschap in speak to komen satisfied klanten.
Hoe meer u het gedrag, de voorkeuren en het koopgedrag van uw klanten begrijpt, hoe nauwkeuriger uw voorspellingen van toekomstig aankoopgedrag zullen zijn – en hoe succesvoller u hen zult betrekken met geïndividualiseerde en contextuele berichten die ‘risicoklanten’ veranderen in ‘actieve en loyale’ klanten.
Vandaar het hebben van een analysesuite om de effectiviteit van uw marketingcampagnes te meten. Het speelt ook een cruciale rol bij het afleiden van gegevens en inzichten uit de interacties van uw klant through verschillende kanalen en ook bij het verrijken van uw bestaande klantgegevens.
Het is belangrijk om rekening te houden achieved de integratiebehoeften voor verschillende kanalen in de loop van de tijd. Hierbij moet je voor de volgende zaken zorgen:

5 stappen om een klantgegevensplatform te kiezen
Bij het kiezen van een CDP moet u een paar dingen overwegen. De eerste is om te begrijpen of je zo’n platform nodig hebt of niet. Raadpleeg onze vorige blog waarin wordt beschreven hoe u kunt bepalen of u een CDP nodig heeft.
Een diepgaande analyse van uw bedrijfsdoelstellingen, evenals de behoeften van verschillende afdelingen en belanghebbenden in uw bedrijf, moet worden overwogen voordat u een specifieke CDP-leverancier selecteert.
U moet ook antwoorden hoe u kunt profiteren van een permanente en uniforme klantendatabase. Dus zijn enkele fundamentele vragen om te overwegen:
- Wat is uw algemene digitale marketingstrategie en hoe verhoudt deze zich tot uw bedrijfsdoelen?
- Welke hiaten zijn er in uw huidige technische stapel en programma?
- Op welke manier zie jij een Shopper Data System passen in jouw huidige marketingstack en ploeg?
- Heb je specifieke voorkeuren als het gaat om CDP’s?
- Hoe zou succes er voor jou uitzien fulfilled dit nieuwe platform?
Onthoud: overleg achieved en communiceer met de groups die baat hebben bij CDP’s.
Mensen die dagelijks een CDP gebruiken, kunnen gedetailleerde antwoorden geven en u in de goede richting begeleiden.
Moet ik een CDP bouwen of kopen?
Nu je de 5 componenten van een CDP kent, is je volgende avontuur:
- Om je eigen CDP te bouwen (in-dwelling te ontwikkelen)
- Om een CDP/partner een CDP-leverancier te kopen (uitbesteden)

Gebruik deze tabel om het besluitvormingsproces rond het bouwen of kopen van een CDP te vereenvoudigen
In het tijdperk van individualisering zijn CDP’s een van de meest effectieve marketingtechnologieplatforms om datagestuurde marketeers in hun kracht te zetten.
Ondernemingen en startups die gebruik willen maken van de diensten van een Customer Data System-leverancier, overwegen vaak om samen te werken met een van de toonaangevende leveranciers. Het resultaat is verschillende voordelen, waaronder 3 van de volgende:
Tijd om te waarderen
Een van de grootste voordelen die u krijgt als u samenwerkt achieved een CDP-leverancier, is een snellere time-to-benefit, de snelheid waarmee u het in gebruik kunt nemen. Doorway verpakte SDK’s in uw digitale eigendommen te integreren of API-verbindingen op te zetten, hoeft u geen waardevolle middelen te besteden aan het bouwen van uw eigen CDP.
Bovendien kunnen CDP-leveranciers professionele diensten verlenen om uw technici te helpen bij de implementatie. Van de eerste briefing tot de uitvoering, Insider kan u helpen het proces binnen 90 dagen of minder te voltooien.
Kosten
Een investering in een toonaangevende leverancier van Shopper Knowledge Platform kan kosteneffectief zijn. Het intern ontwikkelen van een CDP is duur. Het vereist tijd en middelen van ontwikkelaars en ingenieurs. Het vereist ook afstemming over de hele organisatie voor een langere periode. Wanneer het bouwproces vertraging oploopt, zal het job uiteindelijk meer kosten. Daarentegen biedt een CDP-leverancier alle mogelijkheden die uw staff nodig heeft tegen specifieke abonnementskosten.
Makkelijk te gebruiken
Gegevens kunnen uit verschillende bronnen worden verzameld. Zoals een kassasysteem, met weinig tot geen technische afhankelijkheid. Bovendien kunnen beperkte datasets in een paar klikken naar groups of naar A/B-testplatforms worden verzonden.
Purchaser Facts Platforms (CDP’s) zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Tegenwoordig hebben gegevens een directe correlatie satisfied een verbeterde klantervaring en betere klantrelaties. Gegevens spelen ook een rol bij klantbetrokkenheid. Vooral omdat goed geëngageerde klanten zorgen voor hogere inkomsten en positieve bedrijfsgroei.
Laatste gedachten above het beste platform voor klantgegevens
In werkelijkheid zijn Customer Info Platforms de afgelopen jaren steeds populairder geworden.
Volgens Industrie-update van CDP Institute, is het aantal CDP-leveranciers in 2,5 jaar tijd meer dan verviervoudigd (tussen december 2016 en juni 2019). Bovendien neemt de interesse van kopers in omnichannelmarketing, gegevensoptimalisatie en het orkestreren van de klantreis gestaag toe.
Tegenwoordig hebben gegevens een directe correlatie satisfied een verbeterde klantervaring. Op hun beurt vergroten betere klantrelaties de betrokkenheid en loyaliteit. Uiteindelijk leidt dat tot hogere inkomsten en diepere klantinvesteringen.
Doorway toegang te krijgen tot hoogwaardige klantgegevens, stellen CDP’s niet-technische groups zoals marketing in staat om gegevensgestuurde taken uit te voeren. Dit helpt hen hun klantreizen beter te begrijpen, gerichte personalisatiecampagnes uit te voeren en de productervaring te verbeteren. Een Client Details System (CDP) is dus een have to-have en een cruciaal onderdeel van de moderne details-infrastructuur van een bedrijf.
Voor meer informatie above Insider’s CDP en de mogelijkheden ervan, kunt u een demo plannen met een van onze productexperts.