Europa's plannen om Russisch gas te vervangen, worden als 'razend optimistisch' beschouwd - en kunnen de economie schaden

Een boorplatform bij een gasverwerkingsfaciliteit, geëxploiteerd doorway Gazprom.

Maxim Shemetov | Reuters

De beste kans van de Europese Unie om de invoer van Russisch gasoline dit jaar te vervangen, zal waarschijnlijk het doel missen, voorspellen analisten, waardoor de economie van de regio verder onder druk komt te staan.

De EU is van plan tegen het einde van het jaar tweederde van de Russische gasinvoer te vervangen, aangezien de Russische oorlog in Oekraïne voortduurt.

De verschuiving weg van de gasvoorziening van het land werd daarna nog urgenter het doorway de staat gesteunde Gazprom verminderde de stromen naar Europa satisfied 60%daarbij verwijzend naar een vertraging in de reparatie van de Nord Stream 1 pijpleiding die onder de Oostzee naar Duitsland loopt.

De Europese commissaris voor Energie, Kadri Simson, zal maandag een ontmoeting hebben satisfied de ministers van Energie van de EU om mogelijke gecoördineerde maatregelen te bespreken, waaronder vraagvermindering en noodplannen voor het geval de situatie verder verslechtert.

Het huidige strategy van de EU om Russisch gas te vervangen lijkt echter tekort te schieten.

In 2021 importeerde de EU ongeveer 155 kubieke meter (bcm) aardgas uit Rusland. De voorgestelde gasvervangingen van het blok tegen eind 2022 – waaronder diversificatie van LNG (vloeibaar aardgas), hernieuwbare energiebronnen, verwarmingsefficiëntie, diversificatie van pijpleidingen, biomethaan, zonnedaken en warmtepompen – bedragen volgens gegevens van de EU jaarlijks ongeveer 102 bcm REPowerEU van de Commissie, geaggregeerd in een latest rapport van economisch adviesbureau TS Lombard.

Christopher Granville, algemeen directeur voor EMEA en wereldwijd politiek onderzoek bij TS Lombard, zei in het rapport dat de doelstellingen van de Europese Commissie om het fuel van Gazprom dit jaar te vervangen er “razend optimistisch” uitzien.

“Afgezien van de implementatietijden van de ingebruikname van Duitse LNG-ontvangende terminals, is Rusland ook een belangrijke leverancier van LNG, wat de uitdaging voor Europa onderstreept om voldoende LNG-voorraden aan te schaffen”, zei Granville.

Het aandeel van de invoer van Russisch gasoline in de EU is al gedaald van 45% in april 2021 naar 31% in april 2022, waarbij het aandeel van pijpleidinggas alleen daalde van 40% vorig jaar naar 26% dit jaar.

De totale LNG-import heeft echter recordniveaus bereikt, satisfied alleen al in april 12,6 bcm geïmporteerd, wat neerkomt op een stijging van 36% op jaarbasis, ondanks het verminderde aandeel uit Rusland. Dit zou erop wijzen dat de diversificatie-inspanningen van Europa vruchten beginnen af ​​te werpen.

‘Chantage’

Een energiewoordvoerder van de Europese Commissie vertelde donderdag aan CNBC dat Gazprom en Moskou de energievoorziening gebruikten als een “chantagemiddel”.

“Na het eerdere unilaterale besluit van Gazprom om te stoppen achieved het leveren van gas aan verschillende lidstaten en bedrijven, en het ondergemiddelde niveau van zijn gasopslagfaciliteiten in Europa in het afgelopen jaar, herinneren de laatste stappen ons nogmaals aan de onbetrouwbaarheid van Rusland als energieleverancier ‘, aldus de woordvoerder.

“Ze versterken ook onze vastberadenheid om onze REPowerEU-doelen te bereiken om Russische fossiele brandstoffen geleidelijk af te bouwen. Sancties op Russische kolen en olie worden dit jaar van kracht, en satisfied het REPowerEU-prepare zullen we de inzet van zelfgekweekte hernieuwbare energie versnellen, het energieverbruik verminderen en schakel around naar alternatieve leveranciers die betrouwbaarder zijn dan Rusland.”

Bij de inspanningen van de Europese Commissie en de lidstaten om te diversifiëren weg van Russische fossiele brandstoffen, ondertekenden ze vorige week een memorandum van overeenstemming achieved Egypte en Israël voor de export van LNG uit het oostelijke Middellandse Zeegebied.

“We zijn een gezamenlijke verklaring achieved Noorwegen overeengekomen om onze samenwerking te intensiveren om een ​​dieper energiepartnerschap op lange termijn te hebben en zullen werken aan het veiligstellen van aanvullende gasleveringen op korte en lange termijn, het aanpakken van hoge energieprijzen en samenwerking op het gebied van schone energietechnologieën,” vertelde de woordvoerder van de Commissie aan CNBC.

“We werken ook samen achieved andere alternatieve energieleveranciers zoals de VS, Qatar en Azerbeidzjan, om maar enkele voorbeelden te geven.”

Granville van TS Lombard voorspelde echter dat er aanzienlijke kostenimplicaties voor Europa zouden kunnen zijn, aangezien het elders naar gasvoorziening zoekt.

“[The EU] zal gemiddeld meer betalen voor zijn [non-Russian] olie en gasoline dan zijn soortgenoten. Aziatische landen zullen meer Russische olie kopen tegen gereduceerde prijzen”, voorspelde Granville.

“LNG geïmporteerd door Europa uit de VS zal meer kosten dan de prijs die de Amerikaanse consumenten betalen vanwege de transportation- en vloeibaarmakings-/hervergassingskosten.”

Energierantsoenering

“Nu de G-7 heeft besloten om de invoer van Russische olie te verbieden, is het waarschijnlijk dat Rusland de reikwijdte van de afsluiting van aardgas naar andere EU-landen zal uitbreiden als vergeldingsmaatregel”, zei Kiuchi.

“In dat geval zou je zelfs kunnen veronderstellen dat de EU zal proberen de eerste stap te zetten en Rusland voor te blijven, door een verbod uit te vaardigen op de invoer van Russisch aardgas.”

Door aardgas binnen het domein van EU-sancties te brengen, zou de economie van de eurozone een sterke vertraging kunnen zien, waarbij het Duitse groeitempo negatief zou worden, suggereerde Kiuchi.

Meer in het algemeen heeft het Internationaal Monetair Fonds aangegeven dat escalaties van bestaande sancties tegen Rusland door grote geïndustrialiseerde landen – vooral als ze ernstige beperkingen met zich meebrengen voor de Russische energie-export – zouden kunnen leiden tot nog scherpere stijgingen van de energieprijzen, een verslechterend sentiment bij bedrijven en huishoudens en verstoring van de financiële markt.

Het IMF voorspelde dat een dergelijke opeenvolging van gebeurtenissen zijn wereldwijde groeiprognose satisfied maar liefst 2% zou kunnen drukken.